חיפוש:
גבינת החודש
גבינת החודש
חלומי - בריח מנטה
המשך
גבינומטר

גבינומטר לקבלת טיפים לאירוח גבינות מושלם!

מספר משתתפים:
חשב
מתנסים בכבשים
חלב הכבשים הרבה פחות מוכר מחלב הפרות והעזים, אך ניחן בשלל יתרונות בריאותיים. יש בו מינון גבוה במיוחד של חלבונים, ויטמינים ומינרלים, והוא מתאים גם לסובלים מרגישות ללקטוז.
מאת שרית עטיה שמואלי, יועצת תזונה למועצת החלב
 
זה לא סוד שמוצרי חלב משפרים את תזונתנו, עוזרים במניעת מחלות ותורמים לגוף חלבונים, ויטמינים ומינרלים חיוניים. לא בכדי ממליצים הרופאים והתזונאיות לצרוך לפחות שלוש מנות חלב ביום, במסגרת תזונה מאוזנת ובריאה. עם זאת, רוב האנשים מקשרים באופן מיידי בין מוצרי חלב לפרות ברפת. חשוב לדעת: אמנם רוב החלב שאנו צורכים מקורו בפרה, אך קיימים עוד סוגים של המשקה הלבן. כך, למשל, חלב כבשים וחלב עזים.
 
המגמה כיום בתזונה נכונה היא לגוון ככל האפשר, מה שמקבל משנה תוקף במקרה של החלב.
ובעוד שחלב עזים זוכה כיום לחשיפה רבה יחסית, חלב הכבשים נותר בצל. מעטים יודעים שרוקפור, פקורינו רומאנו ופטה, גבינות פופולאריות במיוחד, מיוצרות מחלב כבשים בלבד. אז מה באמת ידוע לנו על הכבשים והחלב שלהן? בעיקר שאפשר לספור אותן כדי להירדם או לעשות מהן שווארמה לתפארת. וזאת בהחלט סיבה טובה ללמוד קצת על חלב הכבשים.
 
על סמיכות והתפתחות
 
נתחיל ביישוב פרדוקס מסוים. מצד אחד, כבשים מייצרות מעט חלב בהשוואה לפרות (בערך ליטר ביום). מצד שני, הטלאים שלהן גדלים בקצב מסחרר ובלתי נתפס. כך, לדוגמא, גדל משקלם עד פי ארבעה במהלך החודש הראשון לחייהם! המסקנה ברורה: בכמות הקטנה של חלב הכבשים יש תכולה גבוהה במיוחד של רכיבים תזונתיים חיוניים להתפתחות ולגדילה. זאת גם הסיבה לכך שחלב הכבשים סמיך יותר מכל חלב אחר - כמות המוצקים שבו גבוהה יותר.
 
חלב כבשים גם עשיר יותר בחלבונים, שומנים, סידן, אבץ ו-ויטמינים מקבוצה B לעומת חלב פרות וחלב עזים. בתוך כך, יש בטבע לפחות 24 זנים ידועים של כבשים המייצרות חלב. רובן שוכנות באגן הים-התיכון. כל אחד מהזנים הללו ניחן בגנטיקה שונה, שמשפיעה על תנובת החלב ותכולתו. גם לצמחים שהכבשה אוכלת לשובע ולעונות השנה המתחלפות יש השפעה על הרכב החלב ועל טעמו.
 
רווי באבות המזון
 
כבר אמרנו שחלב כבשים מכיל יותר סידן ואבץ מחלב פרות וחלב עזים. חשוב להבין שסידן ממקור חלבי נספג טוב יותר בגוף, ושנוכחות הלקטוז (סוכר החלב) ו-ויטמין D בחלב מגבירה עוד יותר את ספיגת הסידן. חלב הכבשים מתאפיין ברמה גבוהה של סידן (250-150 מ"ג ל- 100 מ"ל, לעומת 100 מ"ג סידן ל- 100 מ"ל בחלב פרות).
 
סידן הוא הבסיס החיוני והחשוב ביותר לבניית עצמות ולמניעת אוסטאופורוזיס. הגוף לא יודע לייצר אותו לבד, וצריך קצת עזרה מאיתנו. לפיכך, אספקה קבועה של סידן מהמזון חיונית תמיד. גיל הגדילה הוא התקופה בה נבנות העצמות, שישמשו את גופנו לאורך כל החיים. כתוצאה, שנות הילדות וההתבגרות מהוות חלון הזדמנויות בלתי חוזר לבנות עצמות בריאות וחזקות יותר. כשנסגר חלון ההזדמנויות, נותר רק לשמור על מה שהשגנו. לכן צריכת סידן חשובה גם בבגרות.
 
חלב הכבשים מארגן לגוף האדם חגיגה של ויטמינים. בין אם אלה ויטמינים מקבוצה B (כולל ויטמין B12), ויטמין A, ויטמין D ו-ויטמין E – כולם חיוניים לגוף, ומצויים בחלב כבשים בכמות גבוהה יותר ביחס להרכבם בחלב פרות. עם זאת, כמות השומן בחלב כבשים כפולה מבחלב פרות (7 גרם לעומת 3.5 גרם ל- 100 מ"ל חלב). אך לפני שנבהלים מתכולת השומן, חשוב לדעת שבתוכו נמצאים הוויטמינים הממוססים בשומן: A, D ו-E. חלב הכבשים מכיל כמות רבה יותר של ויטמינים אלה בהשוואה לחלב הפרות.
 
חלב כבשים אף מכיל כמות גבוהה יותר של חלבונים לעומת חלב פרות (6 גרם לעומת 3 גרם ל-100 מ"ל. בנוסף, הערך הביולוגי של חלב הכבשים הוא גבוה מאוד.
חלב הכבשים מכיל פי-שלושה יותר חלבוני מי-גבינה מעמיתיו, חלב הפרות וחלב העזים. חלבונים אלה קלים יותר לעיכול, ויש להם יתרונות מוכחים גם למתאמנים בפעילות גופנית (אירובית ואנ-אירובית). יש לציין שהחלבונים בדרך כלל לא נמצאים בגבינות, אלא רק בחלב המלא.
 
פתרון לרגישות ללקטוז
 
בחלב הכבשים יש יותר חומצות שומן קצרות ובינוניות שרשרת, שככל הנראה עוזרות בספיגת הלקטוז בגוף. משום כך מהווה חלב הכבשים משקה מיטבי לאנשים הסובלים מבעיית רגישות/ אי- סבילות ללקטוז. אי-סבילות ללקטוז היא חוסר היכולת לעכל כמויות גדולות של לקטוז. זאת, כתוצאה ממחסור באנזים לקטאז, המפרק את הלקטוז.
 
כשהלקטוז אינו מתפרק במעי הדק, הוא מגיע למעי הגס ועלול לגרום בו לתסמינים כמו התנפחות הבטן, גזים, כאבי בטן, בחילה ושלשול.
ההמלצות לאנשים עם אי סבילות ללקטוז הן לבחור מתוך קבוצת החלב את המוצרים המתאימים להם או,לחילופין,להשתמש באנזים לקטאז לפני צריכת חלב ומוצריו.
 
אנשים עם אי סבילות ללקטוז יכולים לצרוך בדרךכלל חלב דל או נטול לקטוז בארוחה, או כמויות קטנות של לקטוז,המצויות ביוגורט וגבינות קשות יחד עם מזונות נוספים.
 
לאנשים עם אי-סבילות ללקטוז כדאי לנסות מוצרי חלב כבשים. תכולת הלקטוז נמוכה בגבינות קשות וביוגורט מחלב כבשים, שמכיל גם חיידקים פרו-ביוטיים העוזרים בפירוק הלקטוז. בנוסף, יש הוכחות מדעיות לכך שהלקטוז בחלב כבשים נסבל יותר לעומת הלקטוז בסוגי חלב אחרים.
תגובות
שם הכותב
כותרת
טוען תגובות..